13 september 2007

Samenvatting Hoofdstuk 1

Pop-ups, Pampa’s & Porno

Tegenwoordig kunnen jongeren zich geen leven meer voorstellen zonder media. Zij maken dan ook dagelijks gebruik van commerciële televisie, internet en msn. Zij kunnen er niet meer zonder. Deze groep staat ook wel bekend als de C-generatie of Yahoo-generatie. Voor deze mensen staat het consumeren van media gelijk aan het produceren van inhoud ‘content’: sms, mms, email, chat, blogposts, podcast.
Daarentegen staat het grotendeels van de oudere generatie niet open voor de nieuwe media. “Voor mij hoeft het allemaal niet meer.” Zijn opmerkingen die je vaak hoort van deze generatie.

De manier waarop we met media omgaan veranderd. De komst van nieuwe media botst met oude media, het is een generatie-conflict. Denk bijvoorbeeld aan kranten, tijdschriften en televisie. Deze oude media maken veel minder winst en worden steeds minder populair, want alles is tegenwoordig gratis te vinden op het internet.Oude media probeerde in the picture te blijven d.m.v. grotere advertenties te plaatsen en gebruik te maken van pop-ups, een advertentie op internet wat vooral hinderlijk is, omdat het informatie geeft waar je niet om hebt gevraagd. Het imago van de pop-ups is negatief en een oorzaak hiervan is het gebruik van pop-ups door porno. Zij hadden bijvoorbeeld een pornosite waarbij de pop-up de controle over je computer overnam. Als je nu bijvoorbeeld op google zoekt naar het woord pop-up vind je meteen pop-up-blockers in plaats van informatie.

De strijd tussen oude en nieuwe media is al jaren aan de gang, maar het ziet er naar uit dat oude media geen kans maakt en in de schaduw zal komen te staan. Hoe hard zij het ook proberen d.m.v. krantenwebsites en de oude media zal sowieso instorten. Het is dan ook niet de vraag of de kranten verdwijnen, maar welke als laatst zullen verdwijnen.

Geen opmerkingen: